A.G

A.G

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 375
بازدید هفته : 758
بازدید ماه : 3260
بازدید کل : 105408
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1


استفاده از تور ماهيگيري براي صيد زباله هاي فضايي!

استفاده از تور ماهيگيري براي صيد زباله هاي فضايي!

به گزارش خبرگزاري مهر، ژاپن چندين كيلومتر تور را براي جمع آوري زباله هاي فضايي مدار اطراف زمين به فضا مي فرستد.

آژانس فضايي ژاپن (JAXA) براي ساخت اين تورهاي ويژه از يكي از توليدكنندگان قديمي تورهاي ماهيگيري اين كشور استفاده كرده است.

شركت "نيتو سيمو" كه بيش از 100 سال است تورهاي ماهيگيري توليد مي كند اكنون در حال توليد تورهاي فولادي ريزبافت و نازكي است كه قادر خواهند بود حتي زباله هاي در ابعاد خرده سنگ را هم از فضاي اطراف زمين جمع كنند.

اين خرده سنگها و تكه هاي ريز كه با سرعت بسيار زيادي در مدارهاي زمين در حركتند مي توانند براي ماهواره ها، فضاپيماها و ايستگاه فضايي بين المللي مشكل ايجاد كنند.

اين تورها كه به طول چندين كيلومتر هستند به يك ماهواره متصل مي شوند و به فضا مي روند و در آنجا از ماهواره جدا مي شوند. سپس شروع به حركت در اطراف زمين كرده و خرده سنگها و تكه هاي فلزي ريز در مسير خود را جمع مي كنند. بعد با استفاده از ميدانهاي مغناطيسي، اين تورهاي فضايي داراي بار الكتريكي به سمت اتمسفر جذب مي شوند و قبل از رسيدن به زمين مي سوزند.

براساس گزارش تلگراف، شركت "نيتو سيمو" از 6 سال قبل بر روي مواد مختلفي كه در ساخت اين تورها به كار مي رود مطالعه مي كند. اين شركت اظهار داشته است كه تا قبل از دو سال آينده نمي تواند به ساختار مطلوبي براي انجام اين ماموريت دست يابد.

زباله هاي فضايي امروز به هزاران مورد رسيده اند. چين، روسيه و آمريكا بزرگترين توليدكنندگان اين زباله ها هستند.

بسياري از اين زباله هاي فضايي از ساختارهاي بزرگي كه از ماهواره هاي قديمي جدا مي شوند تشكيل شده اند. اين قطعات شامل تكه هاي موشكها و باقيمانده هاي برخوردها و يا انفجارهاي ميان اجرام فضايي هستند.

اما جالب ترين زباله هاي فضايي عبارتند از: دستكشهاي فضانورد ماموريت "جميني 4" كه هنگام پياده روي فضايي خود دستكش هايش را گم كرد و دوربين عكاسي كه مايكل كالينز (سومين فضانوردي كه قدم بر روي ماه گذاشت) در سفر خود با ماموريت "جميني 10" در مدار پرت كرد.

حتي اگر اين زباله ها بسيار كوچك باشند اما به دليل سرعت بالاي آنها كه مي تواند به 36 هزار كيلومتر بر ساعت برسد، اين تكه ها به يك خطر واقعي براي ماهواره ها و فضاپيماها تبديل مي شوند.

براي حل اين مشكل، آژانسهاي فضايي تمام دنيا مراكز كنترلي دارند كه حضور اجرام شناسايي نشده در مسير حركت را رديابي مي كنند. براي مثال در اروپا، مركز عمليات فضايي (Esoc) وظيفه شناسايي زباله هاي فضايي را برعهده دارد. مقر اصلي Esoc در "دارمستاد" آلمان است.

شبكه تجسس فضايي وزارت دفاع آمريكا كه 25 ايستگاه رديابي در سراسر دنيا را كنترل مي كند در گزارشي اعلام كرد كه در پايان سال 2009 در اطراف زمين 19هزار جرم بزرگتر از 10 سانتيمتر در حركت بودند. اين اجرام از ماهواره هاي در خدمت تا تكه هاي كوچك زبانه هاي كيهاني را شامل مي شدند.

 اما با نگاهي به اجرام كوچك با ابعاد بين يك تا 10 سانتيمتر مي توان فهميد كه تعداد اجرام سرگردان در اطراف زمين به بيش از 500 هزار مي رسد و تعداد اجرام زير يك سانتيمتر بالغ بر ميلياردها تكه است.

ايستگاه فضايي بين المللي در هفته آخر اكتبر سال گذشته (ISS) به منظور جلوگيري از برخورد با زباله هاي فضايي مجبور به تغيير مكان شد و با 700 متر جابجايي از مدار 330 كيلومتري به مدار 400 كيلومتري حركت كرد.

منبع : خبرگذاري مهر


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: alireza ghaffarian تاريخ: یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:استفاده از تور ماهيگيري براي صيد زباله هاي فضايي! , موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد / a.g.loxbog.com تمامی حقوق محفوظ و متعلق است به

ابزار پرش به بالا